Vi börjar här.

Hej! Jag heter Sofia och går andra året av tre på Tapetserarprogrammet på Malmstens (som fram tills alldeles nyss gick under namnet Carl Malmsten Furniture Studies). Skolan tillhör Linköpings universitet men campus ligger i Larsberg på Lidingö. Där tar jag mig fram mot drömmen att arbeta som möbeltapetserare i egen verkstad. I den här bloggen tänkte jag samla möbler, projekt och tankar som kommer i min väg på den här resan. 

Möbeln på bilden kom till under höstterminen 2016 i kursen "Moderna tillverkningstekniker och stoppningsmaterial". Jag köpte den på blocket för ett par år sen, då var den smutsig, solkig och stoppningen hade för länge sen smulat sönder och försvunnit. Under kursen byggde jag upp en ny stoppning från grunden i kallskum och klädde den med ulltyget Tonus Meadow från Kvadrat. Träplattorna på armstöden fick en ordentlig tvätt och polering. Till stolen hör även en fotpall/bord som jag återkommer till senare.
Bilden kom till under kursen "Visuell kommunikation och gestaltning" och är fotad i skolans ateljé och efterbearbetad i Photoshop.


Okej! Nu styr vi framåt. Skepp ohoj!

Kommentarer

Populära inlägg